Sisarukset Tommi ja Heidi Pyykkönen sairastuivat MS-tautiin samana vuonna — Elämää kivun kanssa -dokumenttisarja antaa kasvot näkymättömille kipusairauksille

28.4.2022
Kategoriat: Uutinen

Oletko koskaan miettinyt millaisia sairauksia ihmisillä voi tietämättäsi olla? Miten kipu määritellään? Kuka on oikeasti sairas? Kuinka paljon kipua voi yksi ihminen sietää? Miltä tuntuu, kun muut eivät usko kokemaasi kipua? Etsimme vastauksia näihin ja moniin muihin kysymyksiin neliosaisessa dokumenttisarjassa, jossa viisi rohkeaa ihmistä Pohjois-Pohjanmaalta ja Kainuusta kertovat tarinansa siitä, millaista on elää näkymättömän kivun kanssa.

🎥 Dokumenttisarjan kolmas jakso on nyt julkaistu! Tässä jaksossa tutustumme kainuulaisiin sisaruksiin, Tommi ja Heidi Pyykköseen, jotka sairastuivat MS-tautiin vuonna 2017 vain parin kuukauden erolla. MS-tauti ei ole suoraan perinnöllinen sairaus, joten on harvinaista, että Pyykkösen perheen sisaruskatraasta kaksi sairastaa liikunta- ja toimintakykyyn vaikuttavaa keskushermoston sairautta. Tommin ja Heidin oireet sekä sairauden luonteet eroavat täysin toisistaan. Videolla he kertovat muun muassa sen, miten sairaus on vaikuttanut sisarussuhteeseen ja millä eri tavoin sama sairaus oirehtii.

👁‍🗨 Löydät Tommin ja Heidin videon tämän linkin takaa

💛 Elämää kivun kanssa -dokumentti antaa kasvot näkymättömille sairauksille. Äänen heille, jotka eivät muuten välttämättä tulisi nähdyksi ja kuulluksi. Dokumentilla halutaan korostaa sitä, että vahvan ulkokuoren alla voi olla paljon kipua ja huolta, vaikka päällisin puolin ihminen vaikuttaisikin terveeltä. Ethän siis oleta!

📅 Syvennymme dokumenttisarjassa myös sekamuotoiseen sidekudosreumaan, aivo-niskavammaan sekä EDS:ään. Mikäli haluat kuulla lisää, otathan yhteyttä! Meidät löytää sosiaalisesta mediasta – Instagramista, Facebookista ja Youtubesta – nimellä @ Elämää kivun kanssa. Sisältöjämme saa jakaa, sillä ne on tarkoitettu myös vertaistueksi muille vastaavissa elämäntilanteissa eläjille.

Dokumenttisarjan takana on neljä Oulun ammattikorkeakoulun journalistiopiskelijaa, jotka palavat halusta kuulla ihmisten tarinoita pintaa syvemmältä. Elämää kivun kanssa -dokumenttisarja toteutetaan osana LAB-opintoja.